december 2012 - EiwitShakesKopen.nl

Het geheim achter het eiwitten diet

By | Advies | No Comments

Wetenschappers denken dat ze een nieuwe verklaring hebben gevonden voor het succes van het zogenaamde ‘Mediterraanse dieet’. Het was al langer bekend dat dit dieet, dat vooral populair is in de regio rond de Middellandse Zee, veel positieve effecten op de gezondheid lijkt te hebben en er tegelijk voor lijkt te zorgen dat mensen die het dieet volgen behoorlijke hoeveelheden kunnen eten zonder snel last te krijgen van overgewicht. Naast de positieve effecten van het dagelijkse glaasje rode wijn en de flinke hoeveelheden onverzadigde olijfolie zou ook het feit dat dit dieet erg veel eiwitten bevat bijdragen aan een goede gezondheid en een slanke lijn.

Filmsterren en modellen zijn fan

En na de wetenschap is dit nieuws snel doorgedrongen tot de rest van de maatschappij. Filmsterren, modellen en zelf politici spreken zich nu openlijk uit als aanhangers van het eiwitten dieet of fans van de mediterraanse keuken. Een bekende diëtist, Dr. Dukan, heeft er een boek over geschreven dat in korte tijd wereldwijd op de bestsellerlijsten is terechtgekomen.

Dr. Dukan

In dat boek geeft Dr. Dukan aan hoe belangrijk het is dat we kunnen genieten van lekker eten en hoe we zelfs redelijk grote porties kunnen eten zonder angst te moeten hebben voor overgewicht. Het programma dat hij voorstelt is gebaseerd op het mediterraans dieet al neemt hij enkel de basis over, namelijk veel verse groenten en fruit, noten en volkoren granen in kleinere hoeveelheden en vooral heel veel eiwitten in de vorm van vis, mager vlees, gevogelte en eieren. Dukan beveelt zelfs aan sommige dagen niets anders dan proteïnerijk voedsel te eten.

Uiteraard hoef je niet noodzakelijk het schema van Dr. Dukan te volgen om de positieve effecten van dit dieet te verkrijgen. Je kan je dieet zelf invullen zoals je wilt als je maar zorgt dat je dagelijks niet meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt (gemiddeld 2500 calorieën voor een volwassen man en 2000 voor een volwassen vrouw) en dat je een groot deel van deze calorieën haalt uit proteïnerijk voedsel.

Shakes

Je kan, als je zelf weinig tijd hebt om te koken er ook voor kiezen een deel van deze eiwitten te halen uit zogenaamde ‘eiwitten shakes’. Dit zijn drankjes die je een grote hoeveelheid proteïnes leveren vaak aangevuld met de nodige vitamines en mineralen. Op die manier hoef je je om de eiwitten in je dieet al geen zorgen meer te maken en als je daarnaast enkel lichte maaltijden of snacks eet met vooral groenten en fruit en weinig koolhydraten, vetten en suikers dan ben je verzekerd van een goed dagelijks evenwicht in je dieet. Je zal je goed gevuld voelen en vetmassa verliezen terwijl je er gemakkelijk spiermassa bijkrijgt die zorgt voor een sneller werkend metabolisme.