Een goede gezondheid bereik je zo!

By | Advies | No Comments

Om in goede gezondheid te blijven moet je op heel veel zaken letten, een gezonde levensstijl omvat tal van aspecten en er zijn boeken vol geschreven door artsen en gezondheidswetenschappers over wat je zoal kan doen om ziektes en aandoeningen te vermijden. Hieronder hebben we voor jou tien tips verzameld die door veel specialisten als belangrijk gezien worden wil je fysiek en mentaal aan de top blijven!

  1. Maak dagelijks een stevige wandeling of fietstocht

Wandelen en fietsen is, als je er een beetje het tempo inhoudt en het minstens een half uur per dag doet even goed als een dagelijks bezoek aan de fitnessclub.

fietsen is gezond

  1. Stretch elke ochtend

10 minuutjes rekken en strekken ’s ochtends helpt je lichaam voor te bereiden op alle fysieke inspanningen van de dag, geeft je een onmiddellijke energieboost en helpt je geest te focussen.

stretchen is belangrijk

  1. Voeg omega-3 aan je dieet toe

Essentiële vetzuren zoals omega-3 kan je vinden in vis (vooral dan vette vis zoals zalm of tonijn) of in noten en granen. Ze zijn belangrijk voor een goede cholesterol maar ook voor een mentaal evenwicht en het voorkomen van depressies.

omega 3 producten

  1. Drink veel water

Te weinig drinken kan zorgen dat je honger krijgt. Wil je vermijden dat je teveel gaat eten vanwege een vals hongergevoel dan is het dus belangrijk veel water te drinken (vermijd gesuikerde drankjes en overdreven veel fruitsap). Water zorgt bovendien voor een goede verdeling van alle voedingsstoffen over je hele lichaam.

water drinken cruciaal!

  1. Als je vitamines slikt kies dan de juiste

Het probleem met multivitamine tabletten is dat ze ons vaak een hoge dosis vitamines geven die ons lichaam niet in één keer kan opnemen. Bovendien bevatten ze soms vitamines die we helemaal niet extra moeten nemen. Bespreek met je arts welke vitamines jij nodig hebt en op welke tijdstippen van de dag je deze best kan nemen.

vitamines

  1. Poets je tanden goed en flos

Tandbederf zorgt voor bacteriën die in je bloedcirculatie kunnen terechtkomen en zo allerlei ontstekingen kunnen veroorzaken en zelfs hartproblemen. Poets daarom minstens twee keer per dag en flos regelmatig.

flossen tegen bacterie soorten

  1. Blijf van de suiker af

Suiker heeft zo goed als geen nutritionele waarde en is nochtans erg rijkelijk aanwezig in het westerse dieet. Het veroorzaakt bovendien veel gezondheidsproblemen zoals overgewicht, hartziektes en depressies.

geen suiker

  1. Probeer zelfs voor de televisie een klein beetje lichaamsbeweging te nemen

Lopen op een loopband, fietsen op een rolfiets of zelfs het werken met lichte gewichtshalters zijn allemaal zaken die je perfect kan combineren met kijken naar je favoriete programma.

tv fitness

  1. Slaap voldoende

Minder dan 7 uur per nacht slapen doet je cortisol-niveau stijgen waardoor je last kan krijgen van depressies en gewichtstoename.

lekker slapen!

Het geheim achter het eiwitten diet

By | Advies | No Comments

Wetenschappers denken dat ze een nieuwe verklaring hebben gevonden voor het succes van het zogenaamde ‘Mediterraanse dieet’. Het was al langer bekend dat dit dieet, dat vooral populair is in de regio rond de Middellandse Zee, veel positieve effecten op de gezondheid lijkt te hebben en er tegelijk voor lijkt te zorgen dat mensen die het dieet volgen behoorlijke hoeveelheden kunnen eten zonder snel last te krijgen van overgewicht. Naast de positieve effecten van het dagelijkse glaasje rode wijn en de flinke hoeveelheden onverzadigde olijfolie zou ook het feit dat dit dieet erg veel eiwitten bevat bijdragen aan een goede gezondheid en een slanke lijn.

Filmsterren en modellen zijn fan

En na de wetenschap is dit nieuws snel doorgedrongen tot de rest van de maatschappij. Filmsterren, modellen en zelf politici spreken zich nu openlijk uit als aanhangers van het eiwitten dieet of fans van de mediterraanse keuken. Een bekende diëtist, Dr. Dukan, heeft er een boek over geschreven dat in korte tijd wereldwijd op de bestsellerlijsten is terechtgekomen.

Dr. Dukan

In dat boek geeft Dr. Dukan aan hoe belangrijk het is dat we kunnen genieten van lekker eten en hoe we zelfs redelijk grote porties kunnen eten zonder angst te moeten hebben voor overgewicht. Het programma dat hij voorstelt is gebaseerd op het mediterraans dieet al neemt hij enkel de basis over, namelijk veel verse groenten en fruit, noten en volkoren granen in kleinere hoeveelheden en vooral heel veel eiwitten in de vorm van vis, mager vlees, gevogelte en eieren. Dukan beveelt zelfs aan sommige dagen niets anders dan proteïnerijk voedsel te eten.

Uiteraard hoef je niet noodzakelijk het schema van Dr. Dukan te volgen om de positieve effecten van dit dieet te verkrijgen. Je kan je dieet zelf invullen zoals je wilt als je maar zorgt dat je dagelijks niet meer calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt (gemiddeld 2500 calorieën voor een volwassen man en 2000 voor een volwassen vrouw) en dat je een groot deel van deze calorieën haalt uit proteïnerijk voedsel.

Shakes

Je kan, als je zelf weinig tijd hebt om te koken er ook voor kiezen een deel van deze eiwitten te halen uit zogenaamde ‘eiwitten shakes’. Dit zijn drankjes die je een grote hoeveelheid proteïnes leveren vaak aangevuld met de nodige vitamines en mineralen. Op die manier hoef je je om de eiwitten in je dieet al geen zorgen meer te maken en als je daarnaast enkel lichte maaltijden of snacks eet met vooral groenten en fruit en weinig koolhydraten, vetten en suikers dan ben je verzekerd van een goed dagelijks evenwicht in je dieet. Je zal je goed gevuld voelen en vetmassa verliezen terwijl je er gemakkelijk spiermassa bijkrijgt die zorgt voor een sneller werkend metabolisme.

Vier goede redenen om eiwitshakes te drinken

By | Advies | No Comments

Je gaat elke week sporten, eet gezond en evenwichtig en toch bereik je nog altijd niet het figuur en de vorm die je nastreeft? Dan ben je zeker niet de enige. Heel veel mensen binden de strijd met de overtollige kilootjes en voor een goede fysieke conditie vol goede moed aan en raken dan teleurgesteld omdat ze dat doel maar niet lijken te bereiken. Maar er bestaat een methode die vrijwel onfeilbaar is: naast je dagelijkse portie lichaamsbeweging ook een stevige dosis eiwitten consumeren! Dit heeft talrijke positieve effecten op je gezondheid en hier zetten we er alvast vier op een rij.

Overgewicht kwijtraken en spieren opbouwen

Ben je op dieet gegaan om overtollig gewicht kwijt te raken? Dan is het interessant om te weten dat onderzoekers van de universiteit van Minnesota een onderzoek hebben gedaan waarbij participanten gedurende 12 weken hun calorie-inname met 500 calorieën per dag verminderden. Een deel van de groep kreeg vervolgens dagelijks een eiwitshake en een andere groep een gewoon sportdrankje zonder suiker. De groep die de eiwitshake kreeg verloor meer vetmassa (een verschil van meer dan 6%) en hield beter hun spiermassa dan de groep die enkel een sportdrankje had gekregen.

Maak je lichaam sterker

Als je niet enkel sport om gewicht te verliezen maar ook om meer spiermassa op te bouwen dan zijn shakes met proteïnes de ideale aanvulling op je dagelijkse dieet. Onderzoek van de Baylor Universiteit in Texas toonde aan dat bij 20 mannen die dagelijks aan weerstandstraining deden een toevoeging van 20 gram wei-eiwitten en 14 gram caseïne-eiwitten zorgde voor een veel snellere toename in spiersterkte dan bij een even grote groep mannen die een placebo kregen maar voor de rest even hard trainden.

Voorkom het hongergevoel

Als je op dieet gaat is één van de grootste obstakels voor succes vaak het feit dat je constant met honger zit, zeker in de beginperiode. Een grote portie eiwitten consumeren kan dat echter helpen voorkomen. Australische onderzoekers toonden aan dat bij een groep mannen die 50 gram wei-proteïnes per dag consumeerden het ghrelin-hormoon (dat ons brein vertelt dat we hongerig zijn) veel minder actief werd, en dat tot vier uur na het consumeren van de eiwitten.

Versterk je immuunsysteem

Ons immuunsysteem is ons eerste verdedigingswapen tegen allerlei ziektes en aandoeningen. Als je dit systeem graag in optimale vorm houdt dan kan je maar beter voldoende eiwitten consumeren, zo toonden onderzoekers van de universiteit van Alberta in de Verenigde Staten aan. Ze bewezen bij een groep mannelijke participanten dat het toevoegen van een dagelijkse extra dosis eiwitten aan het dieet ervoor zorgde dat de zogenaamde glutathione-waardes in het bloed hoger lagen dan bij een groep die geen extra eiwitten kreeg. Glutathione helpt ons lichaam om zenuwaandoeningen, maag- darminfecties en immuunziektes te voorkomen. Wil je ook van deze voordelen genieten? Dan is een eiwitshake de perfecte aanvulling op jouw dieet!

 

Wat is een dieetshake?

By | Advies | No Comments

Van de vele methodes om af te vallen is de (eiwit)dieetshake een bekende. Deze shakes worden gedronken ter vervanging van de normale maaltijd. Doordat een dieetshake veel minder energie bevat kom je ook minder aan. Als je veel snackt naast het innemen van dieetshakes dan heeft dit dus geen nut.

smaakjes dieetshake

Er zit weinig energie in zo’n shake, maar wat dan wel? Er zijn twee verschillende soorten recepten voor dieet shakes. De natuurlijke shake bevat gemengd fruit en andere voeding, terwijl de minder natuurlijke shake voedingsstoffen bevat die er in een fabriek zijn ingestopt. Na het drinken van een energie arme shake krijg je al snel weer honger. Daarom zijn er ook eiwitrijke shakes. Hierin zitten veel eiwitten die ervoor zorgen dat je minder snel het gevoel van een lege maag krijgt.

Een (eiwit)dieetshake kan gunstig zijn voor het verliezen van gewicht, maar geloof niet te snel wat de advertenties je proberen wijs te maken. Hoeveel gewicht je verliest hangt af van je programma. Het vervangen van één maaltijd (voor een dieetshake) per dag is natuurlijk minder effectief dan het vervangen van drie maaltijden per dag. Overigens heeft het natuurlijk geen nut als je naast de shakes ook nog veel andere dingen eet. Echter moet je zo’n afvalprogramma wel volhouden, als je er mee stopt kom je weer aan.

En zo zijn er nog meer risico’s als je ervoor kiest om af te vallen met shakes. Hieronder staan de belangrijkste in een rijtje:

-          Te weinig voedingsstoffen

Hoewel er in een dieetshake voedingsstoffen zijn toegevoegd is dit niet altijd voldoende, daarnaast kan het zijn dat niet alle benodigde stoffen er in zitten waardoor je extra moet gaan eten om die alsnog binnen te krijgen.

-          Niet geschikt voor sporters

Een dieetshake geeft niet veel energie, terwijl sporters dit wel nodig hebben. Het is een sportief persoon dus niet aan te raden om een shake dieet te volgen. Gelukkig val je van sporten ook af.

-          Geschikt voor lichte afvallers

Dieetshakes zijn alleen geschikt voor jou als je maar enkele kilo’s wil afvallen. Je eetpatroon wordt namelijk veranderd en als je gewend bent veel te eten zal het niet gemakkelijk zijn om vol te houden aan het shakeprogramma.

-          Samen eten wordt moeilijk

Als je weleens samen met vrienden en familie gaat eten dan kan het lastig zijn om als enige met alleen een dieetshake aan tafel te gaan zitten, vooral als jij moet koken.

Dieetshakes zijn overal te koop op het internet. Zoek eens een goede vergelijker om zo te bepalen welke shake het best bij jou past. Je kan ook langsgaan bij een sportschool of de supermarkt, hier hebben ze vaak ook dieetshakes. Daarnaast kan je ze ook zelf maken met behulp van een mixer. Google even en je hebt zo handige recepten gevonden.